لوگوی نوشتاری گالری جواهریان
به بزرگترین فروشگاه اینترنتی ساعت و نماینده بیش از هشتاد برند معتبر خوش آمدید.

تنظیم کاسیو ادیفیس EFA-135

آموزش تنظیم کاسیو ادیفیس EFA-135

در این مقاله قصد داریم تا به صورت کاملا تصویری با توضیحات کامل تنظیم ساعت کاسیو ادیفیس EFA-135 را برای شما شرح دهیم.

امکانات و نحوه تنظیم کاسیو ادیفیس EFA-135 جهت استفاده:

  1. کرنومتر
  2. معکوس شمار
  3. ساعت جهانی
  4. آلارم
  5. ضدآب تا عمق 100 متر

 

معرفی دکمه های ساعت
تنظیم کاسیو ادیفیس EFA-135
تنظیم کاسیو ادیفیس EFA-135

به حالتی که ساعت برروی هیچکدام از حالت های ساعت نباشد و صفحه دیجیتال مانند تصویر بالا روز و هفته و زمان و یا تاریخ نشان داده شود حالت TIMEKEEPING گفته می شود.

تنظیم اولیه زمان و تاریخ ساعت

  1. دکمه A در قسمت بالا سمت چپ را برای 2 ثانیه در حالت TIMEKEEPING بفشارید تا به تنظیمات ساعت وارد شوید.

با زدن دکمه  C در قسمت پایین سمت راست حالات ساعت از انتخاب نام شهر تا مدت زمان روشنایی طبق شکل زیر برای اعمال تنظیمات تغییر می کند.

در ادامه این مقاله هر قسمت را بطور کامل شرح می دهیم:

تنظیم کاسیو ادیفیس EFA-135
تنظیم کاسیو ادیفیس EFA-135
  1. برروی صفحه دیجیتال سمت چپ صفحه اسامی شهرها را به طور اختصار نشان داده می شود. با زدن دکمه بالا و یا پایین سمت راست می توانید نام شهر مورد نظر خود را پیدا کنید. تهران با نام اختصاری THR نشان داده می شود.
  2. دکمه C را بفشارید تا وارد تنظیم حالت تابستانه (DST) می شوید. این حالت در ساعت مچی ادیفیس نسبت به 6 ماه اول و یا دوم سال متغییر است. هنگامیکه زمان یک ساعت به عقب و یا جلو می رود باید به نسبت آن DST را روشن یا خاموش کنید با زدن دکمه D در قسمت پایین سمت راست خاموش یا روشن کنید.

نکته: در تهران باید DST در 6 ماه اول سال یعنی از ابتدای فروردین ماه تا پایان شهریور ماه روشن باشد و در شش ماه دوم سال یعنی از ابتدای مهر تا پایان اسفندماه خاموش باشد.

  1. دکمه C را بفشارید تا وارد قسمت تنظیمات نوع نمایش زمان می شوید اگر حالت 24H باشد به طور مثال ساعت یک عصر را 13 نشان می دهد و اگر حالت 12H باشد ساعت یک عصر را به صورت 1P نشان می دهد که حرف P مخفف PM یا همان عصر است. با دکمه D قابل تغییر است.
  2. با زدن دکمه C به تنظیمات ثانیه شمار ساعت وارد شوید. پس از این مرحله به هیچ وجه توصیه نمی شود که زمان ساعت را بصورت دستی تغییر بدهید چرا که تمامی تنظیمات دیگر مانند شهرهای ساعت نیز تغییر می یابد. اگر زمان شهر مورد نظر با زمان نشان داده شده متفاوت باشد به بخش پایانی مطلب با عنوان ریست دیجیتال ساعت مراجعه کنید.
  3. با فشردن دکمه C مراحل ثانیه شمار، ساعت شمار و دقیقه شمار را بگذرانید و به مرحله تنظیم سال، ماه و روز به ترتیب می روید. با زدن دکمه های D و B در قسمت بالا و پایین سمت راست قابل تنظیم است.

نکته: تقویم تمامی ساعت های کاسیو فقط برحسب میلادی تنظیم می شود. اگر برحسب شمسی یا قمری تنظیم شود روزهای هفته را به اشتباهی نشان می دهد.

  1. بعد از گذراندن نقویم ساعت با زدن دکمه C وارد قسمت مدت زمان روشنایی ساعت می شوید. این قسمت دو حالت یک ثانیه و سه ثانیه دارد که با فشردن دکمه D تغییرمی کند.
  2. در آخر با فشردن دکمه A تمامی تنظیمات را ذخیره کنید.

 

حالات مختلف ساعت

حالت ساعت ها مطابق شکل زیر طبق حالت TIMEKEEPING با زدن دکمه C تغییر می کند.

تنظیم کاسیو ادیفیس EFA-135
تنظیم کاسیو ادیفیس EFA-135
کرنومتر STOPWATCH
  1. دکمه C را در حالت TIMEKEEPING یک مرتبه بزنید تا وارد حالت کرنومتر ساعت می شوید. کرنومتر این ساعت 99 ساعت 59 دقیقه 59 ثانیه را محاسبه کنید. این حالت را PL می نامند. (حتما برروی صفحه دیجیتالی ساعت چپ پایین لغت SPL را باید مشاهده کنید اگر غیر از این بود با دکمه A حالت را به SPL تغییر دهید.)
  2. با زدن دکمه D در قسمت پایین سمت راست کرنومتر آغاز می شود.
  3. با زدن دکمه D کرنومتر متوقف می شود.
  4. با فشردن دکمه A زمان محاسبه شده توسط کرنومتر صفر می شود.

حالت محاسبه کرنومتر

محاسبه سرعت نسبت به مسافت تعیین شده:
  1. در حالتی که کرنومتر صفر یا ریست باشد، دکمه A را به مدت 3 ثانیه بفشارید تا عدد مسافت صفحه دیجیتال سمت چپ ساعت شروع به فلش زدن می کند و صفحه دیجیتال سمت چپ ساعت به حالت فلش زن در بیاید و صفحه دیجیتال سمت راست به حالت DIST مخفف DSTANCE مسافت ظاهر می شود.
  2. دکمه D و B(بالا و پایین در سمت راست) میزان مسافت را مشخص کنید.
  3. دکمه C را بفشارید تا حالت نمایشگر ساعت را بین سمت چپ مسافت و سمت راست مسافت تغییر دهید و با زدن دکمه های D و B تغییر بدهید.
  4. دکمه A را بزنید تا تمامی تنظیمات میزان مسافت ذخیر شود.

اگر از کرنومتر ساعت خود استفاده می کنید با مشخص کردن میزان مسافت می توانید میزان سرعت را مانند شکل زیر ببینید.

مطابق شکل زیر نشانگرهای مشخص شده متناسب با نوع سرعت فعال می شود. برای مثال شکل زیر سرعت پیموده شده 1740 نشان می دهد، سوالی که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که چگونه می توان متوجه این میزان شد:

در وسط صفحه قسمت پایین ساعت موتور میزان عدد سرعت را از 1 تا 100 نمایش می دهد که در تصویر رو به عدد 40 است.

به سمت راست صفحه دیجیتال ساعت مچی توجه کنید، در دور صفحه آن چندین سگمنت قرار دارد که هر سگمنت برابر با 100 می باشد که 5 تا سگمنت در نیم دایره پایین تشکیل شده و 2 سگمنت در قسمت بالا سمت چپ دایره نشان داده می شود جمع تعداد این سگمنت ها 7 است یعنی معادل میزان عدد سرعت 700 را نشان می دهد.

در همان صفحه دیجیتالی یک تک سگمنت در بخش بالا سمت راست دایره روشن است که روبروی آن رقم 1000 نوشته شده است که نشان دهنده سرعت 1000 است.

با جمع کردن 1000 و 700 و 40 سرعت 1740 می شود. به این معناست که شما مسافتی را که در ابتدا مشخص کرده اید در فاصله مشخص زمانی که با کرنومتر محاسبه کرده اید با سرعت 1740 طی شده است. واحد این محاسبه گر بستگی به واحد میزان مسافتی است که در ابتدا تعیین کرده اید.  اگر بر حسب کیلومتر باشد سرعت کیلومتر بر ساعت را نمایش می دهد. اگر بر حسب مایل باشد معادل مایل بر ساعت را نمایش می دهد.

حداکثر سرعت محاسبه شده با این ساعت 1998 است. اگر میزان سرعت بیشتر از عدد باشد عقربه موتور وسط ساعت رو به سمت OVER می رود و به این معناست که سرعت بیشتر از 1998 است.

محاسبه SPLIT TIME

معنای SPLIT یا قسمت این است که برای مثال شما یک نقطه آغازین و یک نقطه پایانی دارید و در رقابت با چندنفر می خواهید مسابقه دو بدهید. در این حالت زمان کرنومتر از ابتدا شروع به حرکت شما شروع می شود و تا نفر آخری که از خط عبور می کند زمان ادامه دارد و متوقف می شود. در این بین با روش اسپلیت تایم شما متوجه می شوید که هر فرد این مسافت مشخص را با چه مدت زمانی طی کرده است.

  1. در حالت کرنومتر می بایست لغت SPL در صفحه دیجیتالی نمایش داده شود.( اگر لغت LAP بود با زدن دکمه A آن را به SPL تغییر دهید.) با فشردن دکمه D کرنومتر شروع می شود
  2. برای مثال نفر اول زمانی که از خط عبور می کند با یک مرتبه زدن دکمه A زمان نفر اول ثبت می شود اما کرنومتر در حالت اصلی همچنان در حال حرکت است.
  3. زمانی که نفر دوم از خط عبور می کند و با فشردن دکمه A زمان آن را مشخص کنید. این کار را می توانید تا هر چند نفری که بخواهید ادامه بدهید
  4. برای نفر آخر دکمه D را بزنید که حداکثر زمان سپری شده برای این مسافت برای نفر آخر ثبت گردد.
  5. با زدن دکمه A کرنومتر صفر یا ریست می شود.
محاسبه LAP TIME

این قسمت مربوط به مدت زمان بین هر SPLIT TIME است. این قابلیت می تواند اختلاف زمانی بین 2 نفری که از خط عبور کرده اند را حساب کند. برای مثال نفر اول مسافت مشخص را در 7 دقیقه طی نموده و نفر دوم در 10 دقیقه. میزان لپ تایم  آن 2 دقیقه است. یعنی نفر دوم با اختلاف 2 دقیقه بیشتر از نفر مسافت را طی نموده است. طریقه کار:

  1. در حالت کرنومتر با دکمه A حالت صفحه دیجیتالی را در صورتیکه LAP نشان نمیدهد تغییر دهید.
  2. کرنومتر را با زدن دکمه D شروع کنید و زمان آغاز می شود.
  3. دکمه A را در همان لحظه که نفر اول مسافت مورد نظر را طی کرد بفشارید. این عملیات را می توانید هر چندبار به تعداد هر دفعاتی که میخواهید انجام دهید.
  4. در آخر دکمه D را بفشارید تا کرنومتر بطور کامل بایستد.
  5. با زدن دکمه A کرنومر را صفر یا ریست کنید.

معکوس شمار

  1. دکمه C را در حالت TIMEKEEPING دو مرتبه بزنید تا به حالت معکوس شمار بروید.
  2. با فشردن دکمه D معکوس شمار فعال می شود و شروع به حرکت کردن می کند.
  3. با فشردن همان دکمه معکوس شمار متوقف می شود.
  4. با زدن دکمه A معکوس شمار صفر یا ریست می شود.

تنظیم میزان معکوس شمار
  1. در حالت معکوس شمار دکمه A را برای چندثانیه بفشارید تا زمان دیجیتال شروع به چشمک زدن بکند.
  2. با فشردن دکمه های B و D زمان مورد نظر خود را مشخص کنید.
  3. دکمه C را بزنید تا حالت تغییر زمان از ساعت به دقیقه و تنظیم نوع معکوس شمار برود. این عمل می تواند با تکرار و یا بدون تکرار باشد.
  4. پس از انجام دادن تمامی تنظیمات با زدن دکمه A میزان زمان مورد نظر خود را ذخیره کنید.

 

ساعت جهانی

  1. در حالت TIMEKEEPING دکمه C را بفشارید تا وارد تنظیمات ساعت جهانی شوید.
  2. با زدن دکمه های D و B نام شهر دومی را که می خواهید ببینید انتخاب کنید.

نکته: اگر نام شهر موردنظرتان را در بین شهرهای موجود نیافتید باید نسبت به مدار جغرافیایی عمودی شهر معادل آن را بیابید.

نکته: اگر زمان شهر مورد نظر با زمان واقعی تطابق نداشت ابتدا DST ساعت را که حالت تابستانه است را چک کنید که در آن منطقه کنونی در چه وضعیتی است که نسبت به شرایط اگر باید روشن باشد کلمه DST در قسمت الایی صفحه در سمت چپ صفحه دیجیتالی مشاهده کنید. برای مثال اگر روشن نباشد دکمه A را برای 3 ثانیه بفشارید تا روشن شود.

نکته: شما می توانید در این قسمت زمان دیجیتال ساعت را با زمان آنالوگ جابجا کنید. تنها کافیست دکمه های A و B را بصورت همزمان نگه دارید تا روشن شود.

تنظیم آلارم ساعت
  1. در حالت TIMEKEEPING دکمه C را برای 4 بار بزنید تا به تنظیمات آلارم ساعت وارد شوید.
  2. این ساعت می تواند تا 4 آلارم را تنظیم کند که با زدن دکمه D قابل تغییر است.
  3. بعد از انتخاب آلارم برای چند ثانیه دکمه A را نگه دارید تا صفحه دیجیتال شروع به چشمک زدن کند.
  4. برای تنظیم آلارم ساعت باید دکمه های D و B را بفشارید و با زدن دکمه C حالت ساعت مچی را از ساعت شمار به دقیقه شمار می رود و دوباره با فشردن همان دکمه ها تنظیم می شود.
  5. در آخر دکمه A را بفشارید تا تمامی تنظیمات ذخیره شود.
تنظیم SIG  و SNZ
  1. با چندین مرتبه زدن دکمه D در حالت آلارم ساعت به حالت SIG و SNZ بروید.
  2. حالت SNZ برای تکرار هشدار است که در صورت قطع نکردن به صورت دستی هر 10 دقیقه یک بار است. ک می توانید با دکمه D روشن و یا خاموش کنید.
  3. حالت SIG مخصوص بوق زدن ساعت راس هر ساعت است که به معنای گذشتن یک ساعت می باشد که با دکمه D می توانید روشن و یا خاموش کنید.

روشنایی ساعت به صورت اتوماتیک

اگر در حالت TIMEKEEPING دکمه B را حدود 3 ثانیه بفشارید لغت LT روی صفحه دیجیتالی به نمایش در می آید.

در صورتیکه ساعت را حدود 40 درجه بچرخانید چراغ ساعت روشن خواهد شد.

برای خاموش کردن دوباره ی ساعت باید در حالت TIMEKEEPING دکمه B را 3 ثانیه بفشارید.

ریست کردن عقربه های ساعت

هنگامیکه مشاهده می کنید که زمان ساعت آنالوگ با زمان ساعت دیجیتال هماهنگی ندارد در این شرایط حتما باید عقربه های ساعت را ریست کنید.

  1. در مواقعی که ساعت زمان اصلی را نمایش می دهد(حالت TIMEKEEPING) دکمه بالا سمت چپ A را برای 5 ثانیه نگه دارید تا بوق دوم به صدا در بیاید و صفحه نمایشگر H-SET را نشان بدهد.
  2. عقربه ثانیه شمار به سمت عدد 12 در این حالت می رود.
  3. دکمه پایین در قسمت سمت چپ C برای تعویض نوع عقربه است که با هر بار زدن نوع تنظیم عقربه تغییر خواهد کرد.
    • در صورتیکه برروی صفحه نمایشگر 00 را مشاهده کردید یعنی عقربه ثانیه شمار باید تنظیم شود.
    • اگر 0:00 را بعد از فشردن دکمه پایین سمت چپ مشاهده کردید به این معناست که تنظیم عقربه های دقیقه و ساعت شمار می باشد.
    • در آخر دوباره دکمه پایین سمت چپ را بزنید و در صورتیکه کلمه SUB را مشاهده کردید به این معناست که تنظیم عقربه ساعت(پایین وسط صفحه) ساعت است.

با هر مرتبه فشردن دکمه C عقربه ها حرکت خود را آغاز می کنند و باید به سمت عدد 12 بایستند در غیراینصورت با فشردن دکمه های بالا پایین سمت راست باید عقربه ها را در هر مرحله رو به عدد 12 هدایت کرد.

عدد 12 به معنی شمالی ترین حالت عربه در هر مرحله است.

  1. در آخر دکمه A در قسمت بالا سمت چپ را یک مرتبه بزنید تا عملیات ریست تمام شود.
اشتراک گذاری با دیگران:
فهرست مقاله
راهنمای تنظیم سری CAL.E784

راهنمای تنظیم سری CAL.E784

فروردین 18, 1403

اين ساعت با نيروي خورشيدي كار مي كند. صفحه را مقابل نور بگيريد و زماني كه به ميزان كافي شارژ شد از آن استفاده نماييد. براي ديدن جزئيات زمان شارژ، مشخصات فني و عملكردها به

مطالعه بیشتر
ساعت gmt چیست؟

ساعت gmt چیست؟

فروردین 5, 1403

حتی اگر به حوزه ساعت مچی نیز علاقه نداشته باشید برای یکبار هم که شده نام ساعت gmt یا همان ساعت گرینویچ را شنیده اید، در این مقاله با ما همراه باشید تا بررسی کنیم

مطالعه بیشتر
راهنمای تنظیم سری CAL.E660 سیتیزن

راهنمای تنظیم سری CAL.E660 سیتیزن

اسفند 27, 1402

سیتیزن این برند محبوب و دوستداشتنی سری های مختلفی دارد که هر کدام در یک دسته بندی خاص با یک کد مشخص می شوند. هدف این مقاله (راهنمای تنظیم سری CAL.E660 سیتیزن) معرفی کامل و

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *