لوگوی نوشتاری گالری جواهریان
به بزرگترین فروشگاه اینترنتی ساعت و نماینده بیش از هشتاد برند معتبر خوش آمدید.

چرا عقربه ساعت مچی را روی 10:10 تنظیم می کنند؟

دلایل و تأثیرات روانی این تنظیم زمان پیش‌فرض مبهم است. در آزمایش 1، ما فرض کردیم که ساعت‌هایی که تنظیم زمانی شبیه به چهره خندان را نشان می‌دهند (10:10) در مقایسه با زمان خنثی (11:30) ظرفیت عاطفی و قصد خرید را افزایش می‌دهند، در حالی که تنظیم زمانی شبیه یک چهره غمگین است. 8:20) نتیجه معکوس خواهد داشت. علاوه بر این، ما یک اثر متقابل احتمالی با جنسیت شرکت‌کنندگان را بررسی کردیم. در آزمایش 2، ما مستقیماً این فرضیه‌ها را آزمایش کردیم که ساعت‌هایی که در 10:10 تنظیم شده‌اند، شبیه چهره خندان هستند، در حالی که ساعت‌هایی که در ساعت 8:20 تنظیم شده‌اند، شبیه یک چهره غمگین هستند.

داده های آزمایش اول نشان می دهد که ساعت های تنظیم شده در 10:10 تأثیر مثبت قابل توجهی بر احساسات ناظر و قصد خرید نشان می دهند. با این حال، ساعت‌های تنظیم شده در ساعت 8:20 هیچ تأثیری بر احساسات یا قصد خرید نداشتند. علاوه بر این، ساعت‌هایی که با ساعت 10:10 تنظیم می‌شوند، در زنان به‌طور قابل‌توجهی رتبه‌بندی بالاتری از لذت را نسبت به مردان ایجاد می‌کنند.

انجام تست های گسترده پیرامون این موضوع

10-10_theories_truth_behind_time_on_all_watch_pictures_Rolex_Omega_TAG-Heuer_Breitling_Hublot_myth_busted_reality_watches_Jan-2020-POST-14 copy

داده‌های آزمایش دوم نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان به طور مداوم شباهت زیادی بین ساعت‌های تنظیم شده در ساعت 10:10 و چهره خندان و همچنین شباهت زیاد بین ساعت‌های تنظیم شده در ساعت 8:20 و چهره غمگین را درک می‌کنند.

این مطالعه برای اولین بار شواهد تجربی برای این ایده ارائه می‌کند که استفاده از ساعت‌هایی با تنظیم زمانی شبیه به صورت خندان (مانند 10:10) می‌تواند به طور مثبت بر واکنش احساسی ناظران و ارزیابی آنها از یک ساعت دیده‌شده تأثیر بگذارد، حتی اگر آنها از این واقعیت آگاه نیست که تنظیم زمان نشان داده شده این اثر را القا می کند. مفاهیم عملی یافته های مشاهده شده و توضیحات جایگزین مورد بحث قرار می گیرند.

مردم این نظریه را مطرح کردند که ساعت 10:10 همان چیزی است که در تصاویر می بینیم، زیرا در آن زمان یکی از دو بمب پرتاب شد. حقیقت این است که بمب‌های اتمی در ساعت‌های 8:15 و 11:02 صبح در 6 و 9 اوت 1945 به ترتیب بر روی هیروشیما و ناکازاکی پرتاب شدند.

علامت پیروزی

شاید کمتر به این موضوع بسیار مهم توجه کرده اید که با تنظیم ساعت بر روی 10:10 یک علامت به شکل V شکل می گیرد که همین مورد نشانه پیروزی است. یکی از دلایل استفاده از این تایم همین مورد است! 

ساعت صلح جهانی

یکی از دلایلی که بسیاری از افراد ساعت‌های خود را بر روی ۱۰:۱۰ دقیقه تنظیم می‌کنند، ارتباط این زمان با پایان جنگ جهانی دوم است. در تاریخ ۸ می ۱۹۴۵، ارتش آلمان شکست خورد و اعلام شد که ارتش متفقین تحت رهبری کشورهای آمریکا، شوروی، انگلیس و فرانسه پیروز شده‌اند. این اعلام رسمی در ساعت ۱۰:۱۰ دقیقه صبح انجام شد و به همین دلیل بسیاری از مردم این زمان را به عنوان نمادی از پایان جنگ جهانی دوم در نظر می‌گیرند.

 

چرا از تایم 10:10 در تبلیغات ساعت ها استفاده می شود؟!

همانطور که می دانید کشور سوئیس به عنوان یک کشور صلح طلب و دور از جنگ شناخته می‌شود و بنابراین کمپانی‌های ساعت سازی این کشور از زمان خاص پایان جنگ جهانی دوم از تایم 10:10 ساعت  عنوان نمادی از آسایش جهانی و صلح استفاده می‌کنند. این نماد برای آن‌ها همیشه یادآور صلح و دوستی و دوری از جنگ خواهد بود. سوئیس به عنوان بزرگترین مرکز ساخت ساعت در جهان شناخته می‌شود و این حرکت نمادین به یک حرکت جهانی تبدیل شده است. به همین دلیل، کمپانی‌های ساعت سازی در سراسر جهان از این قانون نانوشته پیروی کرده‌اند و در تبلیغات خود از این نماد استفاده می‌کنند. در واقع این کشور در این راستا پیش  قدم شد تا کمپانی های بزرگ این کشور نیز از این اقدام پیروی کنند و پیامی را به گوش سایرین برسانند.

رعایت اصول زیبا شناسی در تنظیم ساعت ها

کشور سوئیس به عنوان یک کشور صلح طلب و دور از جنگ شناخته می‌شود و بنابراین کمپانی‌های ساعت سازی این کشور از زمان خاص پایان جنگ جهانی دوم به عنوان نمادی از آسایش جهانی و صلح استفاده می‌کنند. این نماد برای آن‌ها همیشه یادآور صلح و دوستی و دوری از جنگ خواهد بود. سوئیس به عنوان بزرگترین مرکز ساخت ساعت در جهان شناخته می‌شود و این حرکت نمادین به یک حرکت جهانی تبدیل شده است. به همین دلیل، کمپانی‌های ساعت سازی در سراسر جهان از این قانون نانوشته پیروی کرده‌اند و در تبلیغات خود از این نماد استفاده می‌کنند.

13978323_687 copy

دلیل تنظیم ساعت روی 10:10 : ساخت اولین ساعت مچی

دلایل جالب دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند به تنظیم ساعت‌ها در ساعت ۱۰:۱۰ دقیقه منجر شود. به‌طور معمول، این زمان انتخاب می‌شود زیرا در این حالت عقربه‌های ساعت به شکلی زیبا و تعادل‌بخش نشان داده می‌شوند. همچنین، ساعت ۱۰:۱۰ دقیقه به‌خوبی لوگوها و نشانه‌های مربوط به محصولات ساعت را نمایان می‌سازد. این امر می‌تواند در جذب مشتریان و ایجاد تاثیر بر روی آنها نقش موثری داشته باشد. البته، این فرضیه نیز قابل اعتمادی نیست و ممکن است دلیل دیگری برای انتخاب ساعت ۱۰:۱۰ دقیقه وجود داشته باشد.