لوگوی نوشتاری گالری جواهریان
به بزرگترین فروشگاه اینترنتی ساعت و نماینده بیش از هشتاد برند معتبر خوش آمدید.

آشنایی با قطعات و انواع موتور ساعت

در این مقاله به بررسی قطعات اجزا و انواع موتور ساعت خواهیم پرداخت:

قطعات،اجزا و انواع موتور ساعت

در این مقاله به بررسی قطعات اجزا و انواع موتور ساعت خواهیم پرداخت، با تیم گالری جواهریان همراه باشید:

انواع موتور ساعت

یکی از اجزای درونی ساعت مچی که سبب حرکت و کارکردن ساعت می شود، موتور آن است. موتور از اجزای پنهانی ساعت است و عملکرد ساعت به موتور آن بستگی دارد. موتور از اجزای مختلفی تشکیل شده است که در ادامه به شما معرفی می کنیم.

قطعات و انواع موتور ساعت
قطعات و انواع موتور ساعت

اجزای اصلی موتور ساعت

-روتور

این قطعه به شکل یک نیم دایره است که بر روی بدنه موتور قرار می گیرد. این قطعه همچنین به صورت آونگی دیده می شود. روتور با زاویه 360 درجه حول محور مرکزی با حرکت دست می چرخد. روتور از طریق چرخ دنده حرکت می کند و به وسیله جعبه فنر انرژی ساعت را تامین می کند.

روتور

-مکانیسم معکوس کننده

این قطعه بین روتور و چرخ دنده قرار می گیرد. سیستم مکانیسم معکوس کننده شامل 2 چرخ دنده است که از دو دیسک (بالایی و پایینی) تشکیل شده اند. هرکدام از این دیسک ها به وسیله میله های غیرفنری به یکدیگر متصل شده اند. این میله ها دیسک ها را با توجه به جهت چرخش لنگر آزاد می کنند.

-سردسته

این قطعه، کلیدی چرخشی است که در خارج از قاب ساعت قرار گرفته است. هنگامی که سردسته به داخل ساعت فشار وارد می کند، با آن می توان فنر اصلی را فشرده کرد. زمانی که آن را بیرون می کشید، می توانید عقربه ها را بچرخانید.

-فنر اصلی

این قطعه به شکل یک نوار فلزی پیچ خورده است. در این قسمت انرژی ساعت ذخیره می شود. این انرژی به وسیله چرخ دنده ها به ساعت منتقل می شود. با انتقال انرژی توسط چرخ دنده ها و فنر ساعت کار می کند.

-سیستم توزیع

این قطعه همانطور که از نام آن مشخص است، سبب تقسیم زمان به قسمت های مساوی در ساعت می شود. چرخ دنگ با توجه به سیستم توزیع ساعت، انرژی موجود در خود را در رقاصک آزاد می کند. در چرخ دنگ، سنگ روبی های مصنوعی بر روی اهرم های آن قرار دارد که در واقع، صدای تیک تاک ساعت ها صدای این سنگ روبی هاست که به داندانه های چرخ دنگ برخورد می کند. با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی ارتقایی در این سیستم صورت گرفت و از سیلیکون در ساخت آن استفاده شد.

-چرخ متعادل کننده انرژی

چرخ متعادل کننده انرژی یا رقاصک به عنوان قلب ساعت شناخته می شود. این قطعه در هر ثانیه 5 تا 10 حرکت دارد. هر دفعه که رقاصک در یک جهت می چرخد، فنر رقاصک آن را به مکان اولیه اش بازمی گرداند. در واقع، این فنر حرکت ساعت را کنترل می کند.

قطعات و اجزای داخلی ساعت

بدنه ساعت

بدنه یا قاب ساعت همان قسمتی است که موتور ساعت درون آن قرار می گیرد. قاب یا بدنه نقش محافظ برای موتور ایفا می کند. این قسمت شکل، طرح و ساختارهای متفاوتی دارد که در ساعت های مختلف، متنوع و متفاوت است

پیچ تنظیم

این قطعه در کنار بدنه ساعت قرار می گرد. به وسیله آن می توانید زمان و تاریخ را تنظیم کنید.

آویزه ها

یکی دیگر از اجزای اصلی تشکیل دهنده ساعت، آویزه است.  بندهای ساعت به این قطعه متصل می شود.

صفحه نمایش اعداد

در ساعت‌ها صفحه ای وجود دارد که اعداد را نشان می دهد. این همان صفحه نمایش اعداد در ساعت است.

روکش شفاف ساعت

روکش، همان قسمتی است بر روی صفحه نمایش ساعت قرار می گیرد و از آن محافظت می کند. روکش ها در جنس های مختلفی مانند شیشه ای، پلاستیکی یا سنگی ساخته می شوند.

حلقه‌ها

این قطعه در ساعت‌های مچی و یا برخی ساعت های دیواری وجود دارد. این قسمت دارای بند چرم، پلاستیکی یا پارچه ای است که قسمت های اضافی ساعت را به قسمت های کناری آن متصل می کندو سفت نگه می دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین خرید انواع ساعت مچی، به وبسایت گالری جواهریان مراجعه نمایید.

اشتراک گذاری با دیگران:
فهرست مقاله
دلیل بخار گرفتن شیشه ساعت مچی چیست؟

دلیل بخار گرفتن شیشه ساعت مچی چیست؟

اردیبهشت 8, 1403

شاید در وهله اول بخار گرفتن شیشه ساعت مچی یک موضوع بسیار پیش پا افتاده و ساده به نظر برسد ولی باید گفت امکان به وجود آمدن چندین مشکل در این بین وجود دارد. ممکن

مطالعه بیشتر
راهنمای تنظیم سری CAL.E784

راهنمای تنظیم سری CAL.E784

فروردین 18, 1403

اين ساعت با نيروي خورشيدي كار مي كند. صفحه را مقابل نور بگيريد و زماني كه به ميزان كافي شارژ شد از آن استفاده نماييد. براي ديدن جزئيات زمان شارژ، مشخصات فني و عملكردها به

مطالعه بیشتر
ساعت gmt چیست؟

ساعت gmt چیست؟

فروردین 5, 1403

حتی اگر به حوزه ساعت مچی نیز علاقه نداشته باشید برای یکبار هم که شده نام ساعت gmt یا همان ساعت گرینویچ را شنیده اید، در این مقاله با ما همراه باشید تا بررسی کنیم

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *