لوگوی نوشتاری گالری جواهریان
به بزرگترین فروشگاه اینترنتی ساعت و نماینده بیش از هشتاد برند معتبر خوش آمدید.

ساعت مچی ضد آب چیست؟

از ویژگی های مهمی که انتظار می رود یک ساعت مچی داشته باشد مقاومت آن در برابر آب است که امروزه بسیار حائز اهمیت می باشد. در طی سال های گذشته تعاریف و مفاهیم گوناگونی برای ساعت مچی ضد آب ارائه شده است. توجه داشته باشید مقاوم بودن یک ساعت در برابر آب به معنای ضدآب بودن کامل آن نیست. در این مقاله قصد داریم شما را با این مفاهیم آشنا کنیم.
ساعت ضدآب کامل

مفهوم ساعت مقاوم در برابر آب (Water Resistant)

مفهوم این عبارت این  است که ساعت در برابر رطوبت و قطرات آبی که روی آن ریخته می شود مقاوم خواهد بود. ساعت های مچی water resistant مناسب برای شنا و غواصی نمی باشند.

مفهوم ساعت ضدآب (Water Proof)

این ساعت ها طوری ساخته می شوند که در برابر نفوذ آب مقاوم باشند. برخی از این ساعت مچی ها قابلیت استفاده زیرآب را دارند. به همین جهت با توجه به نسبیت درج شده در پشت درب این نوع از ساعت ها می توان از آنها برای کاربرد های شنا و غواصی عمیق استفاده کرد.

جهت تهیه انواع ساعت های غواصی به گالری جواهریان مراجعه فرمایید.

اصطلاحات ساعت مچی ضدآب

میزان سنجش توانایی جلوگیری ساعت‌های مچی از نفوذ آب بر اساس ارتفاع از سطح آب (واحد متر) است. هرچقدر عدد آن بزرگتر باشد نشان می‌دهد که ساعت در برابر نفوذ آب مقاوم‌تر است. البته باید به این نکته توجه کرد که این مقدار در شرایط آزمایشگاهی می‌باشد و از فضای خارج آزمایشگاه متفاوت است. زیرا به دلیل متفاوت بودن وضعیت گرما و فشار، تفاوت‌هایی در میزان ضد آب بودن ساعت‌ها رخ می‌دهد. ولی مطابق با استاندارد بین المللی رده بندی برای ساعت‌ مچی ضد آب تعیین شده است.
Bar: بار یا میله که هریک Bar مساوی با 10 متر مقاومت در برابر آب است.
ATM: اتمسفر که هریک ATM مساوی با 10 متر مقاومت در برابر آب است.
30 متر: در برابر رطوبت و پاشیدن آب مقاوم است.
50 متر: در برابر رهاشدن در آب ، حمام و شنا در آب های کم عمق مقاوم است.
100 متر: در برابر اکثر ورزش های آبی و شنا در استخر مقاوم است.
200 متر: در برابر غواصی در عمق کم و شیرجه مقاوم است.
300 متر: در برابر غواصی در آب های نیمه عمیق مقاوم است.
500 متر: در برابر غواصی عمیق مقاوم است.
1000 متر: در برابر غواصی حرفه ای و عمق زیاد مقاوم است.
مقاله ساعت ضدآب
مقاله ساعت ضدآب

نحوه ضدآب کردن ساعت ضدآب

برای ضدآب کردن ساعت مچی از روش های متفاوتی استفاده میشود:
1. تقریبا در همه ساعت های مقاوم در برابر آب بین بدنه و درب پشتی ساعت از واشرهای حلقه ای از جنس پلاستیک استفاده میشود.
2.هنگام نصب شیشه، روی آن را با مواد و واشر های مخصوص نگهدارنده پلمپ میکنند.
3. بعضی از دسته کوک ها نیز به داخل بدنه ساعت پیچ می شود که سبب مقاومت بالایی میشود.

مراقبت از ساعت مچی ضدآب

با توجه به این نکته که از واشر هایی با جنس لاستیک برای ضدآبی ساعت استفاده میشود از قرار دادن ساعت مچی ضد آب خود در مجاورت با گرما و حرارت خودداری کنید. زیرا سبب گشاد شدن واشر ها می شود که ضدآبی ساعت مچی را کاهش می دهد. همچنین در طی زمان امکان پوسیدگی واشر های قاب پشتی وجود دارد بنابراین، واشر ها باید به صورت دوره ای تعویض شوند.
ساعت مچی اتوماتیک

نگاهی بر پیشینه ساعت ضدآب

در سال 1820 چندین مرد پیشرو تصمیم به رفتن به بستر دریا را گرفتند. راه حل آن ها برای اندازه گیری زمان زیر آب این بود که ساعت جیبی خود را داخل کلاه غواصی نصب کردند. ارتش ایتالیا نیز در جنگ جهانی دوم غواصان خود را به ساعت هایی با یک تاج کلاه اضافی مجهز کرد که سبب کاهش ورود آب به ساعت شد.
سپس در سال 1930 امگا ساعتی با یک محفظه مستطیلی شکل معرفی کرد. از نظر تئوری تا 100 متر در برابر آب مقاوم بود و تا عمق 14 متری زیر آب آزمایش شد. نهایتا در سال 1950 رولکس اولین ساعت های مقاوم در برابر آب را به بازار عرضه کرد. این ساعت “Oyster” نام گذاری شد. دارای قابی مهر و موم شده بدون هیچ منفذی بود که از موتور ساعت محافظت می کرد.
اولین ساعت ضدآب
اشتراک گذاری با دیگران:
فهرست مقاله
راهنمای تنظیم سری CAL.E784

راهنمای تنظیم سری CAL.E784

فروردین 18, 1403

اين ساعت با نيروي خورشيدي كار مي كند. صفحه را مقابل نور بگيريد و زماني كه به ميزان كافي شارژ شد از آن استفاده نماييد. براي ديدن جزئيات زمان شارژ، مشخصات فني و عملكردها به

مطالعه بیشتر
ساعت gmt چیست؟

ساعت gmt چیست؟

فروردین 5, 1403

حتی اگر به حوزه ساعت مچی نیز علاقه نداشته باشید برای یکبار هم که شده نام ساعت gmt یا همان ساعت گرینویچ را شنیده اید، در این مقاله با ما همراه باشید تا بررسی کنیم

مطالعه بیشتر
راهنمای تنظیم سری CAL.E660 سیتیزن

راهنمای تنظیم سری CAL.E660 سیتیزن

اسفند 27, 1402

سیتیزن این برند محبوب و دوستداشتنی سری های مختلفی دارد که هر کدام در یک دسته بندی خاص با یک کد مشخص می شوند. هدف این مقاله (راهنمای تنظیم سری CAL.E660 سیتیزن) معرفی کامل و

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *