لوگوی نوشتاری گالری جواهریان
به بزرگترین فروشگاه اینترنتی ساعت و نماینده بیش از هشتاد برند معتبر خوش آمدید.

جنس انواع ساعت مچی (جنس بند، قاب و بدنه)

Greubel_Forsey_DT30Tech_Sapphire_front-back_FI-min

جنس انواع ساعت مچی از چه موادی ساخته میشوند؟

جنس انواع ساعت مچی از طیف وسیعی از مواد همانند فولاد ضد زنگ ساده تا کامپوزیت های کربنی پیچیده را شامل میشود، که البته این تنوع بالای متریال موجب بازه های قیمتی متفاوتی میشود. فولاد به طور معمول از فلزات گرانبها هم در تقاضا و هم از نظر قیمت بهتر عمل می کند. در این مقاله قصد داریم شما را با این مواد آشنا کنیم و علاوه بر تفاوت زیبایی ، طیف وسیعی از مزایا و معایب هر ماده را بررسی کینم.

جنس انواع ساعت مچی اورجینال

انواع ساعت مچی ساخته شده از استیل

فولاد و یا استیل، تا حد زیادی، محبوب ترین ماده برای قاب انواع ساعت مچی است و دلیل خوبی هم برای آن وجود دارد. فولاد ضد زنگ آلیاژی است که به خوبی پولیش و جلا داده شده است. این صیقل بسیار مقاوم در برابر خط و خش است و استحکام کششی بالایی دارد.

انواع ساعت مچی ساخته شده از استیل

همه اینها به این معنی است که یک قاب ساعت فولادی برای مدت طولانی مناسب است. هرکسی که اقدام به خرید یک رولکس حرفه ای یا ساعت فولادی پتک فیلیپ کرده باشد، می داند که گاهی اوقات، فولاد گرانبهاتر از طلا است.
البته توجه داشته باشید که همه فولادها یکسان نیستند. برخی از برندها ترکیبات منحصر به فرد خود را دارند، مانند Oystersteel Rolex و فولاد Lucent سازگار با محیط زیست Chopard. در برخی از برندها قاب های فولادی را سخت میسازند تا در برابر خراش بیشتر مقاوم شوند.

تیتانیوم

مواد بکار رفته در ساخت ساعت مچی

تیتانیوم فلزی است که به دلیل استحکام بالا و وزن کم شناخته شده است. علاوه براین دو ویژگی در دهه 1950، با عصر جدید هوانوردی آلیاژ برجسته شد. علاوه بر این، تیتانیوم خاصیت ضد مغناطیسی و مقاوم در برابر حرارت است. در حالی که مزایای یک قاب ساعت تیتانیومی بسیار زیاد است، یک نکته منفی که باید از آن آگاه باشید.

نکته مهم این است که ساعت مچی تیتانیوم به راحتی خراشیده می شوند. که ارزش در نظر گرفتن دارد.اما با ترکیب بسیاری از مواد استحکام بالاتری پیدا میکند.

بکار گیری طلا در ساخت ساعت مچی

مواد کمی می توانند با طلا رقابت کنند. این ماده از زمانهای قدیم، فلز سنگین، براق و مترادف با ثروت و موقعیت بوده است، و کاربرد آن در ساعت هم مانند هر چیز دیگری صادق است. اگرچه در حالت عادی طلا ماده خوبی برای قاب ساعت نیست زیرا فلزی سنگین و نرم است.

 اکثر قاب‌های ساعت های مدرن از طلای 18 عیار ساخته شده‌اند، زیرا طلای 24 عیار بسیار نرم است. در ساعت‌های قدیمی، گه گاه قاب‌های 14k که مقاومت بالاتری دارند راپیدا خواهید کرد.

انواع رنگ های طلایی

به طور معمول، طلا در سه رنگ اصلی وجود دارد: زرد، سفید و قرمز (صورتی/رزگلد/ قرمز) . تفاوت اصلی در طلاهای آخر مربوط به مقدار مس موجود در آلیاژ است که میزان رنگ قرمز را تعیین می کند. برخی از برندها آلیاژهای اختصاصی خود را دارند، مانند Omega’s Sedna gold و Rolex’s Everose.

ساعت طلای زرد
در ساعت هایی که از طلا استفاده میشود طلای خالص وجود دارد که درخشش زرد روشنی دارد و هرگز از مد نمی افتد.

ساعت های رزگلد

رزگلد با رنگ گرم تری به علت استفاده از مقداری مس در آلیاژ به دست آمده است، در سال های اخیر این رنگ از محبوبیت فزاینده ای برخوردار شده است.

ساعت های ساخته شده از پلاتین

این متریال حتی نادرتر از طلااست. پلاتین ماده بسیار ویژه ای برای قاب ساعت است. بعضی از افراد ممکن است آن را با طلای سفید اشتباه بگیرند، اما از نزدیک متوجه می‌شوند که از طلا سنگین‌تر، براق‌تر و کمی سخت‌تر است. همچنین به اندازه طلا کدر نمی‌شود و آن را به ماده‌ای ماندگارتر تبدیل می‌کند. این ویژگی دلیل استفاده از پلاتین در برخی از آلیاژهای طلا است.

نکته: اگر تا به حال از دست زدن به یک فلز گرانبها در ساعتی مثل  Patek Philippeلذت می برید و مطمئن نیستید که طلای سفید یا پلاتین آن است، اگر یک مجموعه الماس بین آنها وجود دارد، پلاتین است.

Rolex_Cosmograph_Daytona_Platinum_angle_LG (1)-min

برنز و استفاده از آن در ساعت مچی

ساعت برنجی پنرای

در مورد آلیاژهای فلزی، برنز در حدود 4000 سال گذشته تغییر زیادی نکرده است. برنز یک فلز فراگیر برای طیف وسیعی از آلیاژهایی است که معمولاً شامل مس و آلومینیوم یا نیکل است.

ساعت های ساخته شده از برنز مقاوم در برابر خوردگی و نسبتاً سخت هستند ، اما دلیل واقعی استفاده ساعت‌سازان در سال‌های اخیر  از این ماده اینست که یک پتینه متمایز ایجاد می‌کند که واقعاً روی ساعت‌ها کار می‌کند.

 برنز در بین غواصان  قدیمی به دلیل استفاده در برندهایی مانند تودور محبوب شد. بهترین زمان برای ساعت های ساخته شده از این ماده در فیلم پرفروش Panerai Submersible “Bronzo” در سال 2011 بود.

نکته:

بیشتر ساعت‌های برنزی قاب پشتی یا سگک خود را از برنز نمی‌سازند. اگر این کار را انجام دهند، در اثر اکسید شدن، رنگی سبز به تمام مچ دست شما می رسد.

rado ceramick

ساعت های ساخته شده از سرامیک

ظهور سرامیک های نسبتاً مقرون به صرفه و تولید انبوه آن یکی از مهم ترین پیشرفت ها در عصر مدرن ساعت سازی است. سرامیک مدرن طیف زیادی از جامدات غیرآلی و غیرفلزی را پوشش می دهد. در ساعت سازی، استفاده از این ماده معمولا به معنی استفاده از دی اکسید زیرکونیوم یا کاربید تنگستن است.

این روزها از سرامیک در قاب ساعت، زه قاب، بند و حتی اجزای حرکتی استفاده می شود. استفاده از سرامیک  عملا به معنای ضد خش بودن ساعت است. سرامیک در برابر محو شدن رنگ ناشی از نور ماوراء بنفش مقاوم است.

برای اینکه ببینید تا چه حد می‌توانید قاب‌های سرامیکی متنوعی داشته باشند، به تفاوت بین قاب‌های برس‌خورده Blancpain و سرامیکی بسیار صیقلی Speedmaster امگا نگاه کنید.

نکته بسیار مهم:

سرامیک با تمام سختی، یک نقطه ضعف واقعی دارد.  این متریال بسیار شکننده است بنابراین اگر یک قاب سرامیکی را روی یک سطح سخت بیاندازید، ممکن است کیس بشکند ، و این اتفاق اصلا خوب نیست.

ساعت فیبر کربن

استفاده از فیبر کربن در ساعت های مچی

استفاده از فیبر کربن در ساعت باعث متمایز کردن آن در اصلی‌ترین بخش‌های ساعت‌سازی بوده است. اما این تنها شکل کربن نیست. مجموعه کاملی از کامپوزیت های کربن و مواد اختصاصی در برندهایی مانند NTPT Carbon Richard Mille وجود دارد که از آنها استفاده می کند. تمام مواد کربن اساساً از ترکیبی از کربن و رزین تشکیل شده است. از بین تمام ساعت‌ مچی های با بدنه کربن ، Carbon Royal Oak Offshores Audemars Piguet برای جذابیت مچ دست و کارهای سخت است.

نکته حائز اهمیت: جدا از ظاهر متمایز، مواد کربنی فوق العاده سبک، قوی و مقاوم در برابر ضربه هستند . این متریال مناسب برای ساعت های ورزشی و سخت هستند.

استفاده از سافایر (یاقوت کبود) در ساعت مچی

قاب‌ ساعت یاقوت کبود عمدتاً در حوزه برندهای سطح بالا مانند ریچارد میل، گروبل فورسی، MB&F و Hublo، جیکوب اند کو استفاده میشود. تولید این قاب و شیشه ها به دلیل سختی بالا فوق العاده سخت. این به دلیل ماهیت مواد است. کیس های  یاقوت کبود از کوراندوم ساخته شده است که دارای سختی 9 در مقیاس Mohs است، این عدد با اختلاف عدد یک بعد از الماس است. این درجه سختی، ماشین‌کاری را به‌طور استثنایی سخت و زمان‌بر می‌کند.

 نکته مهم: لازم نیست نگران خراشیدگی باشید، اما ضربه های بزرگ و افتادن ناگهانی می تواند فاجعه بار باشد.

Hublot-Big-Bang-Integral-Tourbillon-Full-Sapphire-back-min
Greubel_Forsey_DT30Tech_Sapphire_front-back_FI-min
کلام آخر

در آخر صرف نظر از اینکه ساعت شما از فولاد ساده ساخته شده باشد یا از هر چیز کمیابی همانند یاقوت کبود، مهم ترین چیز این است که جنس بدنه ای را انتخاب کنید که برای شما مناسب باشد و با سبک زندگی شما مطابقت داشته باشد .

برای مشاهده انواع ساعت مچی در گالری جواهریان با متریال های مختلف اینجا کلیک نمایید.

اشتراک گذاری با دیگران:
فهرست مقاله
راهنمای تنظیم سری CAL.E784

راهنمای تنظیم سری CAL.E784

فروردین 18, 1403

اين ساعت با نيروي خورشيدي كار مي كند. صفحه را مقابل نور بگيريد و زماني كه به ميزان كافي شارژ شد از آن استفاده نماييد. براي ديدن جزئيات زمان شارژ، مشخصات فني و عملكردها به

مطالعه بیشتر
ساعت gmt چیست؟

ساعت gmt چیست؟

فروردین 5, 1403

حتی اگر به حوزه ساعت مچی نیز علاقه نداشته باشید برای یکبار هم که شده نام ساعت gmt یا همان ساعت گرینویچ را شنیده اید، در این مقاله با ما همراه باشید تا بررسی کنیم

مطالعه بیشتر
راهنمای تنظیم سری CAL.E660 سیتیزن

راهنمای تنظیم سری CAL.E660 سیتیزن

اسفند 27, 1402

سیتیزن این برند محبوب و دوستداشتنی سری های مختلفی دارد که هر کدام در یک دسته بندی خاص با یک کد مشخص می شوند. هدف این مقاله (راهنمای تنظیم سری CAL.E660 سیتیزن) معرفی کامل و

مطالعه بیشتر

2 دیدگاه در “جنس انواع ساعت مچی (جنس بند، قاب و بدنه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *