لوگوی نوشتاری گالری جواهریان
به بزرگترین فروشگاه اینترنتی ساعت و نماینده بیش از هشتاد برند معتبر خوش آمدید.

علت وجود سنگ قیمتی در ساعت مچی

سنگ قیمتی داخل موتور
سنگ قیمتی در ساعت
تاثیر سنگ قیمتی در ساعت : ساعت مچی علاوه بر کارایی آن که نشان دادن زمان است یک وسیله زینتی نیز به شمار می رود. وقتی کلمه جواهر را کنار ساعت میبینیم این فکر به ذهنمان خطور می کند که از جواهر برای زیبایی ساعت مچی استفاده شده در حالی که جواهر و سنگ های قیمتی کاربرد مهمتری در ساعت مچی دارند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

شرکت ها برای بالابردن کیفیت ساعت ها از سنگ قیمتی در ساعت استفاده میکنند. ساعت ها برای اینکه با دقت بالا و بهترین نحو کار خود را انجام دهد به حرکات منظم حداقل 210 قطعه فلزی بسیار کوچک نیاز دارند. کارآمد ترین این قطعه ها یک چرخ دنده است که در کنار آن یک فنر باریک قرار دارد که با کوک کردن ساعت فنرجمع می شود و انرژی ذخیره شده در آن چرخ دنده را به حرکت در میاورد و سبب کار کردن ساعت می شود.

در کنار این چرخ دنده سه چرخ دنده دیگر وجود دارد که وظیفه به حرکت در آوردن عقربه های ثانیه شمار ، دقیقه شمار، و ساعت شمار را برعهده دارند. در محور حرکت هرکدام از این چرخ ها یک نقطه اتکا لازم است که چرخ دنده به آن متکی می باشد. هنگام چرخش چرخ ها بین این نقطه اتکا و چرخ دنده اصطکاک به وجود می آید.
نوعی روغن مخصوص در موتور ساعت مچی استفاده می شود که تا حدودی این اصطکاک را کم می کند اما به مرور زمان بر اثر سایش مداوم چرخ دنده ها روغن موتور تجزیه شده و باعث فرسودگی فلز می شود و درعملکرد ساعت اختلال به وجود می آورد و ساعت خراب می شود.
سنگ قیمتی در ساعت

علت استفاده از سنگ های قیمتی در ساعت و موتور آن

سازندگان ساعت های اتوماتیک برای بالا بردن طول عمر ساعت های خود و جلوگیری از فرسودگی آن در طول مدت در نقاط اتکا از سنگ های قیمتی با سختی بالا استفاده می کنند تا اصطکاک را به کمترین مقدار کاهش دهند. در بین انواع سنگ های قیمتی الماس و یاقوت (کبود و قرمز) به دلیل سختی بالا مناسب ترین گزینه برای استفاده در موتور هستند. به دلیل قیمت کمتر یاقوت نسبت به الماس اغلب از یاقوت در موتور ساعت استفاده می شود.
بهتر است در ساعت های اتوماتیک از تعداد بیشتری سنگ قیمتی استفاده شود زیرا عملکرد این ساعت ها پیچیده تر و قطعات بکار رفته بیشتر می باشد. اینکه چه تعداد جواهر در موتور یک ساعت بکار رود به نوع طراحی موتور آن وابسته است. البته نمی توان گفت هرچه تعداد سنگ های قیمتی موتور یک ساعت بیشتر باشد آن ساعت از کیفیت بالاتری برخوردار است زیرا کیفیت یک ساعت مچی به عوامل گوناگونی بستگی دارد.
سنگ قیمتی داخل موتور ساعت مچی
در ابتدا تعداد اندکی از برند ها جرئت استفاده ازاین جواهرات در موتور ساعت های خود را داشتند تا اینکه تاثیر این موضوع در صنعت ساعت سازی ثابت شد و امروزه اکثر کمپانی های ساعت سازی در ساعت های تولیدی خود از جواهر استفاده می کنند زیرا که اثرگذاری این موضوع که استفاده از این سنگ ها در موتور چقدر به بهبود عملکرد تولیدات آنها تاثیر دارد آن ها را ترغیب به استفاده از آن کرده است.
سنگ قیمتی داخل موتور ساعت مچی

ساعت مچی نگین دار

البته از جواهر فقط در موتور ساعت استفاده نمی شود در بسیاری از برند ها ساعت مچی نگین دار تولید می کنند تا بر زیبایی ساعت بیافزایند و نظر خانم های علاقه مند به جواهرات را جلب کنند. نگین ممکن است در صفحه، قاب و حتی بند ساعت استفاده شود. در ساعت های نگین دار از دو مدل نگین استفاده می شود.
ساعت مچی نگین دار
ساعت نگین دار
برلیان و نگین اتمی (سواروسکی). برلیان درواقع همان الماس تراش خورده و یک سنگ طبیعی است اما نگین اتمی ساخته دست بشر است و درخشش و زیبایی نگین برلیان بیشتر از نگین اتمی است. همچنین قیمت ساعتی که دارای نگین برلیان است به مراتب بیشتر از ساعت های با نگین اتمی می باشد. عموما در برند هایی مانند: رادو، تیسوت، گوچی، همیلتون و... از برلیان و برند هایی مانند: گس، مایکل کورس، سواروسکی، دنیل کلین و...
ساعت مچی نگین دار
اشتراک گذاری با دیگران:
فهرست مقاله
دلیل بخار گرفتن شیشه ساعت مچی چیست؟

دلیل بخار گرفتن شیشه ساعت مچی چیست؟

اردیبهشت 8, 1403

شاید در وهله اول بخار گرفتن شیشه ساعت مچی یک موضوع بسیار پیش پا افتاده و ساده به نظر برسد ولی باید گفت امکان به وجود آمدن چندین مشکل در این بین وجود دارد. ممکن

مطالعه بیشتر
راهنمای تنظیم سری CAL.E784

راهنمای تنظیم سری CAL.E784

فروردین 18, 1403

اين ساعت با نيروي خورشيدي كار مي كند. صفحه را مقابل نور بگيريد و زماني كه به ميزان كافي شارژ شد از آن استفاده نماييد. براي ديدن جزئيات زمان شارژ، مشخصات فني و عملكردها به

مطالعه بیشتر
ساعت gmt چیست؟

ساعت gmt چیست؟

فروردین 5, 1403

حتی اگر به حوزه ساعت مچی نیز علاقه نداشته باشید برای یکبار هم که شده نام ساعت gmt یا همان ساعت گرینویچ را شنیده اید، در این مقاله با ما همراه باشید تا بررسی کنیم

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *