لوگوی نوشتاری گالری جواهریان
به بزرگترین فروشگاه اینترنتی ساعت و نماینده بیش از هشتاد برند معتبر خوش آمدید.

نحوه کوک کردن و نگهداری ساعت مچی اتوماتیک

نگهداری ساعت مچی اتوماتیک
یک ساعت اتوماتیک میتواند یک میراث برای نسل های بعدی شما باشد زیرا طول عمر این نوع ساعت ها بسیار زیاد است. اگر به طور صحیح نگهداری شود سالیان سال به کار خود ادامه می دهد. این ساعت ها به طور کلی از انرژی مکانیکی برای حرکت عقربه های خود استفاده می کنند. تمام ساعت های مکانیکی برای کارکرد مداوم خود به کوک کردن نیاز دارند.
auto watch
مهمترین کارکردی که از یه ساعت مچی انتظار می رود نشان دادن هرچه دقیق تر زمان می باشد به همین دلیل است که تنظیم کردن ساعت بسیار حائز اهمیت است. در مقاله انواع موتور سایت گالری جواهریان شما را با موتور های مکانیکی آشنا کردیم در اینجا قصد داریم به نحوه کوک کردن و نگهداری ساعت مچی اتوماتیک بپردازیم.

کوک کردن ساعت کوکی

ساعت های مکانیکی اولیه کوکی بودند. نحوه عملکرد موتور ساعت مچی های کوکی به این صورت است که با هر بار پیچاندن سرکوک انرژی در فنر اصلی ذخیره می شود. سپس این انرژی به تدریج از فنر اصلی آزاد شده و به چرخ دنده های ساعت می رسد. ساعت هایی که دارای امکانات مختلفی مانند تقویم ماه شمار و روز شمار هستند برای عملکرد خود به کوک بیشتری احتیاج دارند.
ساعت کوکی
برای کوک کردن این ساعت ها باید سرکوک را بیرون بکشید و به آهستگی در جهت عقربه های ساعت بچرخانید. زمانی که سرکوک کمی سفت شد چرخاندن را متوقف کنید. در این زمان به حداکثر میزان کوک رسیده و ادامه چرخاندن باعث میشود هرزگرد ساعت فعال شود. اینکار در دراز مدت به ساعت آسیب میزند. ساعت های کوکی که استفاده روزمره دارند و لازم است که همیشه دقیق باشد باید روزی یک بار کوک شوند.

کوک کردن ساعت اتوماتیک

ساعت های اتوماتیک یا به اصطلاح خودکوک انرژی لازم برای به حرکت درآوردن چرخ دنده ها را از تبدیل کردن حرکات طبیعی مچ دست به انرژی جنبشی تامین می کنند. در موتور این ساعت ها یک قطعه وزنه چرخان به نام روتور وجود دارد که با چرخش خود انرژی را به فنر اصلی منتقل میکند و باعث حرکت عقربه ها می شود.
موتور ساعت مچی اتوماتیک
برخلاف تصور عموم ساعت های اتوماتیک همانند ساعت های کوکی نیاز به کوک کردن دارند. این ساعت ها برای این که انرژی مورد نیاز برای اینکه کار خود را شروع کنند را به دست آورند باید به طور دستی کوک شوند.. زمانی که ساعت روی مچ قرار دارد به طور مداوم استفاده شود بدون نیاز به کوک کردن به کار خود ادامه می دهد. در غیر این صورت باید به طور دستی کوک شوند.
کوک کردن ساعت اتوماتیک با سرکوک اصطکاک ساعت را دو برابر می کند به همین دلیل برای آن دسته از افراد که ساعت را از مچ دست خود باز می کنند و در هفته ساعت های گوناگون استفاده می کنند می توانند از دستگاه کوک کننده ساعت استفاده کنند. این دستگاه با حرکت مداوم انرژی جنبشی لازم ساعت را در زمانی که از آن استفاده نمیکنید تامین می کند.
دستگاه حرکت دهنده ساعت اتوماتیک
دستگاه حرکت دهنده ساعت اتوماتیک

نحوه نگهداری از ساعت اتوماتیک

نکته بسیار مهمی که دررابطه با ساعت های با موتور اتوماتیک وجود دارد نحوه نگهداری از آن است که شامل رعایت چند نکته است:
1.موتور های اتوماتیک نسبت به میدان مغناطیسی حساس هستند. ممکن است وقتی در مجاورت نیروی مغناطیسی قرار بگیرند کارکرد آن دچار اختلال شود. توصیه می شود ساعت مچی اتوماتیک در مجاورت وسایلی مانند بلندگو و تلفن همراه که نیروی مغناطیسی دارند قرار نگیرد.
2.موتور های اتوماتیک با ظرافت بسیار زیادی تولید می شوند و به شدت در برابر ضربه حساس اند. بنابر این باید مراقب بود که ضربات اتفاقی و ناگهانی به ساعت وارد نشود تا عملکرد آن مختل نشود.
تعمیرات ساعت اتوماتیک
3.این موتور ها حساسیت زیادی نسبت به دمای بالا دارند. بنابراین از بردن ساعت اتوماتیک در حمام و سونا خودداری کنید گرچه ممکن است ساعت مچی ضدآب باشد.
4.موتور های اتوماتیک باید در طی دوره های 2 تا 5 ساله توسط تعمیرکار حرفه ای سرویس شوند. زیرا پس از گذشت زمان چرخ دنده های آن نیاز به روغن کاری دارند. همچنین واشر ها به چک کردن نیاز دارند تا از ضدآب بودن ساعت مطمئن شود.
ممکن است ساعت مچی اتوماتیک شما به دلیل رعایت نکردن موارد بالا جلو یا عقب بیافتد که با تنظیم مجدد اصولا این مشکل رفع می شود. مگر اینکه مشکل اساسی در سیستم داخلی موتور رخ داده باشد. در این صورت لازم است ساعت را به تعمیرکار متخصص نشان دهید.
اشتراک گذاری با دیگران:
فهرست مقاله
دلیل بخار گرفتن شیشه ساعت مچی چیست؟

دلیل بخار گرفتن شیشه ساعت مچی چیست؟

اردیبهشت 8, 1403

شاید در وهله اول بخار گرفتن شیشه ساعت مچی یک موضوع بسیار پیش پا افتاده و ساده به نظر برسد ولی باید گفت امکان به وجود آمدن چندین مشکل در این بین وجود دارد. ممکن

مطالعه بیشتر
راهنمای تنظیم سری CAL.E784

راهنمای تنظیم سری CAL.E784

فروردین 18, 1403

اين ساعت با نيروي خورشيدي كار مي كند. صفحه را مقابل نور بگيريد و زماني كه به ميزان كافي شارژ شد از آن استفاده نماييد. براي ديدن جزئيات زمان شارژ، مشخصات فني و عملكردها به

مطالعه بیشتر
ساعت gmt چیست؟

ساعت gmt چیست؟

فروردین 5, 1403

حتی اگر به حوزه ساعت مچی نیز علاقه نداشته باشید برای یکبار هم که شده نام ساعت gmt یا همان ساعت گرینویچ را شنیده اید، در این مقاله با ما همراه باشید تا بررسی کنیم

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *