لوگوی نوشتاری گالری جواهریان
به بزرگترین فروشگاه اینترنتی ساعت و نماینده بیش از هشتاد برند معتبر خوش آمدید.

ساعت کرنوگراف چیست و چگونه کار می کند؟

کرنوگراف

در این مقاله قصد داریم تا در مورد عملکرد ساعت کرنوگراف صحبت کنیم:

تاریخچه ساعت کرنوگراف

عبارت کرنوگراف از یونان قدیم آمده است. این عبارت ترکیب کلمات یونانی “chronos” (زمان) و “graph” (نوشتن) می باشد و به معنای وسیله‌ای است که بتواند فواصل زمانی را اندازه‌گیری کند. می‌توان گفت کرنوگراف یک کلمه جدید برای تایمرهای ساعت می باشد در سال ۱۸۱۵ لوئیس موینت برای اولین بار دستگاه زمان سنج یا کرنوگراف را اختراع کرد.

کرنوگراف وسیله ای برای کمک به تجهیزات نجومی:

این وسیله برای کمک به تجهیزات نجومی ساخته شده بود. اما در سال ۱۸۲۱ بوده است که ساعت ساز سلطنتی فرانسه نیکولاس متیو ریوزک اولین کرنوگراف تجاری را ساخت. او این کار را برای لویی هجدهم انجام داد. لویی هجدهم علاقه زیادی به پیگیری مسابقات اسب دوانی داشت و می‌خواست با در دست داشتن یک کرنوگراف زمان دقیق مسابقه‌ها را بررسی کند.

ساخت کرنومتر توسط تگ هوویر:

در قرن بیستم هویر ساعت ساز معروف (برند تگ هویر امروزی) کرنوگراف‌هایی که مجهز به تاچیمتر بودند را ساخت. تاچیمتر (Tachymeter) مقیاسی است که به دور لبه یک ساعت آنالوگ نشانه‌گذاری شده است و می‌توان آن را برای محاسبه سرعت بر اساس زمان مورد استفاده قرار داد. در سال های دیگر برندهایی روی این موضوع کار کردند تا یک زمان سنج اتوماتیک  را تولید کنند. به این کرنوگراف‌های اتوماتیک در اصطلاح کرنوماتیک گفته می‌شود. 

کاربردهای اساسی کرنوگراف:

در سال ۱۹۷۰ هم ماجرای نجات جان فضانوردان آپولو ۱۳ توسط کرنوگراف‌ها بسیار قابل توجه قرار گرفت . مأموریت آپولو ۱۳، جهت فرود بر روی ماه طرح ریزی شده بود؛ اما ۵۶ ساعت پس از آغاز مأموریت و در مسیر بین زمین تا ماه، بدلیل بروز حادثه‌ای در ماژول اکسیژن مایع، و به دنبال آن عدم قابلیت تولید نیروی الکتریسیته جهت تولید آب و اکسیژن مورد نیاز فضانوردان برای ادامه سفر، این مأموریت ناتمام ماند و فضانوردان مجبور به بازگشت فوری به زمین شدند.  مهارت بی‌نظیر فضانوردان در کنترل شرایط بحرانی و سنجش زمان به طور دقیق بود که به کمک فضانوردان آمد. بدون شک اندکی سهل انگاری به مرگ هر سه فضانورد منجر می شد ، ولی این اتفاق نیفتاد و  در تاریخ فضانوردی برای همیشه به یادگار ماند.

جهت سفارش ساعت های خلبانی و غواصی کلیک نمایید.

ساعت کرنوگراف
ساعت کرنوگراف

ساعت کورنوگراف چگونه کار می کند؟

کرنوگراف در حساسیت های بسیار زیادی در حال  تولید و عرضه به متقاضیان هستند .  کرنوگراف ها در ساعت می‌توانند حساسیت تا دهم ثانیه و حتی صدم ثانیه هم داشته باشند. بیشتر  کرنوگراف ها از حساسیت ۴/۱ ثانیه و ۱۰/۱ و ۶۰/۱ ثانیه بهره مند هستند.هر چه حساسیت و دقت این ضرایب پایین بیاید ساعت مچی از تکنولوژی پیشرفته‌تری برخوردار می باشد .

محاسبه کرنوگراف

ساعت های دارای کرنوگراف معمولا با سه عقربه این زمان قابل نمایش هستند و با دو دکمه فشاری کنترل خواهند شد.  دکمه‌های فشاری روی بدنه ساعت نقش  شروع کننده ، پایان دهنده  و یا تنظیم کننده  مجدد اندازه گیری زمان با کرنوگراف هستند. لازم به ذکر است  برای تنظیم قرار گیری عقربه‌های کرنوگراف از تاجی که در  ساعت قرار دارد و این دو دکمه فشاری استفاده می شود  .

ادامه محاسبه :

کرنوگراف را با فشار دادن بالاترین دکمه (که اغلب با عدد ۲ ساعت هم‌تراز می شود ) شروع می کنید . با این کار تمام شمارنده‌ها شروع به کار خواهند کرد  و شمارش ثانیه‌ها بعد از شروع آن  صورت خواهد گرفت. بهتر است این نکته را هم بدانید که برای اینکه آن را متوقف کنید و همینطور  اندازه‌گیری و حرکت عقربه‌های کرنوگراف متوقف شود بازهم همان دکمه را فشار دهید.

کرنوگراف

برخی نکات مهم برای خرید یک ساعت کرنوگراف دار عالی

-بهتر است ساعتی را خرداری کنید که کار با آن پیچیده نباشد  و صفحه ساعت به آسانی خوانا باشد.
-ساعتی بر ای شما مناسب است که کوچک یا بزرگ نباشد و مناسب با دست شما باشد و با انداختن ساعت برای شما مشکلی پیش نیاید.
-ساعتی که می خواهید خریداری کنید باید تایم بیشتری را اندازه بگیرد تا ایم مرد نظر شما .

-ساعتی که می خواهید خریداری کنید باید در شب هم خوانا باشد تا در تاریکی شما به مشکل برنخورید.

ادامه نکات:

-دکمه‌هایی که روی ساعت قرار دارند باید با کیفیت و درجه یک باشند و با بهترین کیفیت نصب شده باشند.
-ساعتی که خریداری می کند که دارای کرنوگراف هم می باشد حتما باید ضد آب باشد.
-ساعتی که خریداری می کنید و دارای کرنوگراف است حتما باید قدرت ذخیره باتری هم داشته باشد.
-ساعتی که خریداری می  کنید  حتما باید دارای  تاچیمتر باشد.
-بعضی از  کرنوگراف ها  درجه بندی دارند که بر روی لبه ساعت به سادگی قابل مشاهده می باشد  این ابزار تاچیمتر نام گرفته است. 

کلام آخر

ساعت‌های برند تگ هویر معمولا مجهز به تاچیمتر نیز می باشند. همانطور که در بالا هم ملاحظه کردید تاچیمتر ابزاری می باشد که می‌توان آن را برای محاسبه سرعت بر اساس زمان استفاده کرد و یا فاصله را بر اساس سرعت را با این علامت‌های اندازه‌گیری کرد. شما بر اساس سلیقه و کارایی که از ساعت انتظار دارید می‌توانید مدلی را انتخاب کنید که تاچیمتر داشته باشند شما می توانید این مدل ساعت ها را از گالری جواهریان  خریداری کنید.

اشتراک گذاری با دیگران:
فهرست مقاله
دلیل بخار گرفتن شیشه ساعت مچی چیست؟

دلیل بخار گرفتن شیشه ساعت مچی چیست؟

اردیبهشت 8, 1403

شاید در وهله اول بخار گرفتن شیشه ساعت مچی یک موضوع بسیار پیش پا افتاده و ساده به نظر برسد ولی باید گفت امکان به وجود آمدن چندین مشکل در این بین وجود دارد. ممکن

مطالعه بیشتر
راهنمای تنظیم سری CAL.E784

راهنمای تنظیم سری CAL.E784

فروردین 18, 1403

اين ساعت با نيروي خورشيدي كار مي كند. صفحه را مقابل نور بگيريد و زماني كه به ميزان كافي شارژ شد از آن استفاده نماييد. براي ديدن جزئيات زمان شارژ، مشخصات فني و عملكردها به

مطالعه بیشتر
ساعت gmt چیست؟

ساعت gmt چیست؟

فروردین 5, 1403

حتی اگر به حوزه ساعت مچی نیز علاقه نداشته باشید برای یکبار هم که شده نام ساعت gmt یا همان ساعت گرینویچ را شنیده اید، در این مقاله با ما همراه باشید تا بررسی کنیم

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *