لوگوی نوشتاری گالری جواهریان
به بزرگترین فروشگاه اینترنتی ساعت و نماینده بیش از هشتاد برند معتبر خوش آمدید.

آشنایی با انواع موتور ساعت مچی

ساعت اتوماتیک

هنگام خرید ساعت مچی علاوه بر ویژگی های ظاهری آن باید به نوع موتور و نحوه عملکرد آن نیز توجه کرد. در واقع مهمترین جزء ساعت مچی، موتور آن است زیرا مانند قلب و منبع انرژی آن عمل میکند. موتور ساعت مچی نیروی لازم برای حرکت عقربه ها و دیگر امکانات ساعت مانند کورنوگراف و تقویم و… را تامین می کند.
موتور ساعت مچی

ساعت سازان بزرگ حداکثر تمرکز خود را روی ساخت و طراحی موتور ساعت قرار می دهند تا ساعتی با دقت بالا تولید کنند. آن ها بر این عقیده اند که این تنها چیزی ست که آنرا از یک ساعت معمولی متمایز میکند. موتور ساعت مچی به طور کلی به 2 نوع تقسیم میشود:
1.موتور مکانیکی
2.موتور کوارتز

1.موتور مکانیکی

فناوری این نوع موتور ها از موتور های کوارتز قدیمی تر است و طراحی عمومی ساعت مچی های مکانیکی قرن هاست دستخوش تغییر نشده اما تکنولوژی ساخت آ ن مهندسی تر و دقیق تر شده است. این نوع موتور مورد توجه شرکت های ساعت سازی لوکس جهان است ترجیح آنها بر این است که از موتور مکانیکی که ظرافت ساخت بیشتری نسبت به موتور کوارتز دارند استفاده کنند. دسته بندی کلی این نوع موتورها به صورت زیر می باشد:

موتور مکانیکی

. موتور کوکی

سنتی ترین نوع ساعت مچی این نوع از ساعت ها هستند. این موتورها اغلب به عنوان موتورهای کوکی یا دستی شناخته می شوند چون این نوع ساعت ها نیاز دارند تا هر چند وقت یکبار( که بستگی به فنر و نوع موتور دارد) با دست کوک شوند. با پیچاندن دسته کوک ساعت، انرژی برای فنر اصلی فراهم می شود این فنر با انتقال انرژی از طریق چند فنر و چرخ دهنده ها نیروی لازم جهت عملکرد عقربه ها و امکانات ساعت را فراهم میکنند.

. موتور اتوماتیک

این نوع موتور به عنوان موتور های خودکوک شناخته می شوند زیرا که انرژی مورد نیاز خور را از حرکات طبیعی مچ دست (انرژی جنبشی) تامین می کند. در موتور اتوماتیک یک وزنه فلزی (روتور) قرار دارد که به راحتی با هر حرکت دست می چرخد و انرژی جنبشی را به منبع اصلی منتقل می کند. در نتیجه فنر اصلی به طور اتوماتیک کوک می شود. این نوع ساعت ها به شدت نسبت به ضربه حساس اند و نیازمند مراقبت هستند.

2. موتور کوارتز

موتور کوارتز یکی از پرکاربردترین و محبوب ترین انواع موتور ساعت مچی است که دقت بسیار بالاتر و قیمت پایین تری نسبت به موتور مکانیکی دارند. این موتور ها برای اولین بار توسط ساعت سازان ژاپنی(سیکو) استفاده شد اما امروزه اکثر برند های بزرگ جهان از این نوع موتور در ساعت های خود استفاده می کنند. موتورهای کوارتز با باطری کار میکنند. دسته بندی کلی این نوع موتورها به صورت زیر می باشند:

. کوارتز ساده

باطری به عنوان منبع تغذیه انرژی، جریان الکتریسیته را وارد یک کریستال کوارتز میکند که سبب ارتعاش در سنگ کوارتز میشود که این ارتعاشات موتور می شود. در نتیجه عقربه ها را به حرکت می اندازند. باطری استفاده شده در این نوع موتور باید به صورت مداوم و دوره ای تعویض شوند.

. کوارتز نوری

از جالب ترین انواع موتور ساعت مچی، موتور نوری (سولار) یا اکودرایو است که مجهز به باتری با قابلیت شارژ با نور خورشید (طبیعی) یا نور مصنوعی است. این نوع موتور انرژی نوری را از منبع نور گرفته به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و استفاده می کند. برای اولین بار شرکت ژاپنی سیتیزن این قابلیت را در ساعت های خود بکار گرفت. باطری این نوع موتور بسته به مکانیسم کارکرد 10 تا 20 سال عمر مفید دارند.

. کوارتز جنبشی (کنتیک)

این نوآوری مختص به شرکت سیکو ژاپن می باشد.در این نوع موتور حرکات طبیعی مچ دست باعث شارژ شدن یک خازن میشود. این خازن انرژی مورد نیاز ساعت برای حرکت درآوردن عقربه ها از آن تامین میشود با هربار شارژ شدن کامل خازن ساعت می تواند تا یک هفته به کار خود ادامه دهد.

سنگ قیمیتی در موتور ساعت مچی

در موتور ساعت مچی هنگامی که فلزی روی فلز دیگر ساییده میشود به مرور زمان روغن داخل چرخ دنده ها تجزیه شده و سبب فرسایش محور های داخلی ساعت می شود. به همین دلیل ساعت سازان در بیشتر ساعت ها میان قطعات فلزی از یاقوت و جواهراتی نظیر الماس و برلیان به دلیل درجه سختی بالا استفاده می کنند تا فلزات به کار برده اصطکاک کمتری ببینند.


سخن پایانی

برای اینکه بدانید نوع موتور ساعت مچی شما از کدام نوع می باشد کافی ست به حرکت عقربه ثانیه شمار دقت کنید در ساعت های کوارتز عقربه حرکت تیک تاک دارد و یک بار در هر ثانیه حرکت می کند اما در ساعت مکانیکی عقربه حرکت پیوسته دارد. نوع موتور ساعت تاثیر به سزایی در قیمت ساعت مچی دارد. شما میتوانید جهت خرید آنلاین ساعت اصل و اورجینال با انواع مختلف موتور به فروشگاه اینترنتی گالری جواهریان مراجعه کنید.

اشتراک گذاری با دیگران:
فهرست مقاله
ساعت gmt چیست؟

ساعت gmt چیست؟

فروردین 5, 1403

حتی اگر به حوزه ساعت مچی نیز علاقه نداشته باشید برای یکبار هم که شده نام ساعت gmt یا همان ساعت گرینویچ را شنیده اید، در این مقاله با ما همراه باشید تا بررسی کنیم

مطالعه بیشتر
راهنمای تنظیم سری CAL.E660 سیتیزن

راهنمای تنظیم سری CAL.E660 سیتیزن

اسفند 27, 1402

سیتیزن این برند محبوب و دوستداشتنی سری های مختلفی دارد که هر کدام در یک دسته بندی خاص با یک کد مشخص می شوند. هدف این مقاله (راهنمای تنظیم سری CAL.E660 سیتیزن) معرفی کامل و

مطالعه بیشتر
راهنمای جامع تشخیص ساعت کاسیو اصل

راهنمای جامع تشخیص ساعت کاسیو اصل

بهمن 26, 1402

ساعت‌های کاسیو، در سرتاسر جهان هواداران بسیاری دارند و قطعاً ساعت های این برند را برای یکبار هم که شده دست یکی از آشنایانتان دیده اید. با حجم فروش بالا سری ساعت های کاسیو شاهد

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *